Ik wil.. onze leden iets extra’s bieden een nieuw product/dienst lanceren onze naamsbekendheid vergroten

5 AI-tools om eens uit te proberen (en nee, ChatGPT zit er niet bij)

Voor FFP-magazine Plan maakte ik onlangs een dossier over de future proof financial. Ik ging hiervoor met diverse experts in gesprek en pelde het begrip helemaal af. Een van de aspecten waar men het over eens leek, was dat je moet leren werken met AI. En dus ging ik op onderzoek uit. Een verslag van de totstandkoming van dit Dossier plús een lijstje met handige AI-tools.

Het ‘Dossier’ dat ik voor Plan maak, bestaat uit verschillende artikelen. In het kader van mijn research duik ik in rapporten van onder meer de AFM en interview ik diverse experts over de future proof financial, waaronder Rob Jacobs, onderzoeker bij het lectoraat Future Proof Financial bij de Zuyd Hogeschool en bij Universiteit Maastricht. Wat moet die future proof financial zijn en kunnen? Kritisch denkvermogen en flexibel zijn noemt Jacobs als enkele van de nodige skills. Inspelen op ontwikkelingen omtrent technologie – en meer specifiek AI – krijg ik ook vaak als antwoord. Want ‘het gaat nu wel hard’ en ‘het gaat het landschap veranderen’. Dat soort kreten hebben we ook tien jaar lang over ‘execution only’ in de hypotheekmarkt gehoord. Toch beslaat anno 2024 het aandeel execution-only-hypotheken slechts een krappe 10% van de totale markt. 

Enige scepsis maakt zich daarom van mij meester als ik met het dossier over AI bezig ben. Ik realiseer me echter ook dat de kwestie beduidend anders is dan die van execution only. Allereerst richt ik me in mijn artikelen volledig op de financieel planner; execution only is van toepassing op consumenten. Ten tweede heeft de financieel planner in een andere hoedanigheid - als ‘consument’ - vaak al geëxperimenteerd met AI, want iederéén heeft inmiddels wel geëxperimenteerd met AI. Voor execution only was er geen speeltuin waar je eerst even een paar keer veilig kon vallen. 

Dus ja, ik laat me overtuigen van de premisse dat AI de financiële wereld gaat veranderen. Want als jouw klanten het gebruiken, moet jij als professional het ook gebruiken. Ik duik dieper in de wereld van AI. Wat is het en wat kan ik ermee? Een paar zaken die beschrijven wat AI vooral (nog) niet is, vallen me op:

1. Gebrek aan lerend vermogen
Een van de aspecten die men onder intelligentie schaart, is het beschikken over (zelf)lerend vermogen. Want een bak aan kennis of oplossingen is nog niet gelijk aan intelligentie. Zo leer je als mens (maar ook als hond) op een bepaalde manier iets te vragen om iets gedaan te krijgen. Als dat niet werkt, probeer je een andere methode – lief kijken, aanraken, hoofd scheef houden (ik heb het nog steeds over mens en hond). En als de ander toegeeft, sla je op welke methode tot het gewenste resultaat leidde. Ook dát is intelligentie. 
Algoritmes die zichzelf ontwikkelen, zijn er echter nog maar weinig, zo beaamt ook AI-consultant Tony de Bree. Stel twee keer dezelfde vraag en je krijgt bij veel tools twee keer een vergelijkbaar antwoord. Empathie.ai is bijvoorbeeld een tool die je helpt om empathisch te reageren op mailtjes die je hebt ontvangen. Maar in plaats van een antwoordmail te genereren op basis van de input (de ontvangen mail), leek de tool soms de ontvangen mail te willen aanvullen. 
Nu zou je in een gesprek de vraag anders formuleren als je het idee hebt dat de ander je vraag niet begrijpt. Dat deed ik bij Empathie daarom ook, maar de tool bleef dezelfde output genereren. Dat getuigt niet van lerend vermogen. Kortom, Artificial Intelligence is vaak helemaal zo intelligent nog niet.

2. Voor elk doel een andere tool
AI is nu nog vergelijkbaar met het ziekenhuismodel dat op specialismes is gebouwd: voor iedere vraag of probleem dien je een andere tool te downloaden. Dat is best zendergericht. Ik wil in mijn eígen toepassing (bv. Word, Chrome, Salesforce of Marketo) het onderdeel selecteren waar ik een actie op wil uitvoeren. En dan wil ik één integrale plug-in gebruiken die me toegang verschaft tot zoveel mogelijk AI en me desnoods vertelt welke tool ik nodig heb als de plug-in zelf het antwoord niet kan bieden. Daarmee functioneert het als een soort internist, of beter nog: als een holistisch arts, die van alle organen het nodige af weet en je voor het overige van de juiste route kan voorzien. Daarmee past het perfect binnen de platformeconomie.

Deze twee punten beschrijf ik niet in het Dossier van Plan, aangezien dat niet aansluit op het doel van de artikelen. Wat wél het doel is, is inzichtelijke maken waar we op het gebied van AI staan, wat er nu al kan en gebeurt en wat de financieel planner misschien zou moeten doen om op de ontwikkelingen aan te haken. Een lijstje met AI-toepassingen mag uiteraard niet ontbreken. Ik probeer er ook diverse uit. Ik ben niet onverdeeld enthousiast. Empathie.ai ‘denkt’ soms verkeerd, maar kan wel degelijk ook goede, empathische antwoorden genereren. Pictory functioneert best aardig, maar kost me veel tijd. Heel veel tijd. Ik zeg er ook direct bij: ik ben een vrouw van het woord. Een video maken is aan mij minder goed besteed; ik beperk me doorgaans tot het script en de briefing. 

Mijn slotsom: we zijn met AI leuk op weg, maar hebben ook nog een aardige weg te gaan. Tegelijkertijd geloof ik dat je als professional in de financiële sector (of in welke sector dan ook) wel aangehaakt dient te blijven en vooral tools moet blijven proberen. Blijf kritisch en blijf spelen. Dus probeer onderstaand lijstje zelf eens uit en deel je ervaringen. Laat vooral ook weten welke AI-toepassingen je verder nog gebruikt.


Vrij willekeurig lijstje met 5 AI-tools:
•    Fireflies. Voor het opnemen, transcriberen en doorzoeken van online (advies)gesprekken.
•    Tidio. Een van de vele aanbieders van chatbots.
•    Elk woord. Marketingtool om bijvoorbeeld advertenties te maken.
•    Pictory. Op basis van jouw script/tekst, maakt deze tool een video, webinar of podcast.
•    Empathie. Voor de leuk. Of in elk geval om inspiratie mee op te doen wanneer je een vervelende mail van een klant hebt ontvangen.


 

Suzanne Wijers