De conclusie van de door VVP georganiseerde Dag van het Topadvies is dat compliance niet stimuleert tot betere klantzorg maar het vooral in de weg zit. Dat kan en moet anders, vindt compliance-adviseur Silvia Janssen, op 21 juni spreker en debatdeelnemer op de ‘topadviesdag’.
Tijdens het paneldebat werd de aanwezige adviseurs voorgehouden compliance niet als last te zien. “Probeer het te zien als een olifant die je een duwtje in de rug geeft om het nog beter te doen voor je klanten”, zo gaf Silvia de deelnemers als metafoor mee.
Veel financiële dienstverleners verliezen nu de nodige tijd en energie in het afvinken van de regels en AFM-leidraden. Maar daarmee ben je er niet, gaf het panel de adviseurs mee. “Het gaat om je eigen motivatie om zo goed mogelijk voor je klanten te zorgen. Je moet niet over je heen laten walsen door regels of de AFM, maar staan voor hoe jij de klantzorg invult. Dat is toch de competentie van een adviseur en niet zozeer van AFM-medewerkers?”
Workshop
In de door haar gegeven compliance-workshop gooide Silvia het over een andere boeg. Niet de praktische uitleg van regels stond centraal, zoals adviseurs dat van haar gewend zijn. Nee, de focus lag op de bril waardoor wet- en regelgeving wordt bezien, de cultuur binnen een adviesbedrijf. “Wanneer je het gebruikt als handvat om je dienstverlening verder te verbeteren, maak je compliance leuk!”
Thema's 2017
Met ‘Compliance To Go’ nam Silvia de adviseurs mee in de relevante thema’s voor 2017. Daarbij springen vooral de nieuwe Europese richtlijnen (imd, mifid2, prips, avg) in het oog. “Je wordt een stuk vrolijker als je nadenkt over hoe je relevant bent en blijft voor je klanten in plaats van dat je verzucht bij de zoveelste nieuwe regel”, aldus Silvia. “Leg bijvoorbeeld uit dat je klantdata goed beschermt. En dat je zorgvuldig je productassortiment selecteert, in het belang van jouw doelgroep?”
Meer weten? Kom in gesprek met de adviseurs van Oostdam & Partners. Wij helpen graag bij het verkrijgen van inzicht en overzicht van de aankomende nieuwe regels. En ook bij de vertaalslag ervan in betekenisvolle klantcommunicatie.