Financiële dienstverleners vergelijken meestal een beperkt aantal producten, als zij voor hun klanten naar een passende propositie zoeken. Dat is één van de uitkomsten van het tweede onderzoek van Oostdam & Partners naar het gebruik van het dienstverleningsdocument (DVD) in de praktijk.
In de maand maart inventariseerde Oostdam & Partners de inhoud van 280 DVD’s, toebehorend aan 125 verschillende kantoren. Over de gehele linie kan 38% van de kantoren een keuze maken uit een groot productassortiment. De meerderheid (62%) van de adviseurs/bemiddelaars biedt dus geen brede marktanalyse. Juist een onafhankelijke vergelijking van het marktaanbod wordt vaak genoemd als belangrijke troef in het aantonen van de meerwaarde van het zelfstandig intermediair.
Oostdam & Partners berekende ook de actuele adviestarieven, voor onder meer hypotheken en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (aov). Afgaande op de DVD’s kost hypotheekadvies in Nederland momenteel bijna € 2.600. Die prijs is met 1% gedaald ten opzichte van november 2013, toen Oostdam & Partners voor de eerste keer DVD’s in de praktijk onderzocht. De advies- en afsluitkosten van een aov zijn gemiddeld € 770 (-4%).
Het gehele rapport, inclusief een samenvatting van de conclusies, is hieronder te bekijken.
Reacties zijn welkom bij Henri Drost via henri@oostdam-partners.nl of via Twitter, op @Henri_Drost.