Ik wil.. onze leden iets extra’s bieden een nieuw product/dienst lanceren onze naamsbekendheid vergroten

DVD-onderzoek Oostdam & Partners voorjaar 2014

Financiële dienstverleners vergelijken meestal een beperkt aantal producten, als zij voor hun klanten naar een passende propositie zoeken. Dat is één van de uitkomsten van het tweede onderzoek van Oostdam & Partners naar het gebruik van het dienstverleningsdocument (DVD) in de praktijk.

In de maand maart inventariseerde Oostdam & Partners de inhoud van 280 DVD’s, toebehorend aan 125 verschillende kantoren. Over de gehele linie kan 38% van de kantoren een keuze maken uit een groot productassortiment. De meerderheid (62%) van de adviseurs/bemiddelaars biedt dus geen brede marktanalyse. Juist een onafhankelijke vergelijking van het marktaanbod wordt vaak genoemd als belangrijke troef in het aantonen van de meerwaarde van het zelfstandig intermediair.

Oostdam & Partners berekende ook de actuele adviestarieven, voor onder meer hypotheken en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (aov). Afgaande op de DVD’s kost hypotheekadvies in Nederland momenteel bijna € 2.600. Die prijs is met 1% gedaald ten opzichte van november 2013, toen Oostdam & Partners voor de eerste keer DVD’s in de praktijk onderzocht. De advies- en afsluitkosten van een aov zijn gemiddeld € 770 (-4%).

Het gehele rapport, inclusief een samenvatting van de conclusies, is hieronder te bekijken.

Reacties zijn welkom bij Henri Drost via henri@oostdam-partners.nl of via Twitter, op @Henri_Drost.