Ik wil.. onze leden iets extra’s bieden een nieuw product/dienst lanceren onze naamsbekendheid vergroten

“Help, het papier is op.”

3 tips in tijden van papiercrisis

En toen ging de telefoon. Onze drukker, met de mededeling dat er geen papier was. Kon nog wel een paar weken duren. Maar die paar weken hadden we niet. Het magazine moest immers ruim vóór het congres bij de leden op de mat vallen. Konden ze niet bij een andere leverancier papier bestellen? En daar zat nou net de crux. Het papier was gewoon op. Wereldwijd tekort. Maar wat doe je als je niet kunt wachten?

Alanis Morissette zou er zo over kunnen zingen: een magazine maken waarin je schrijft over de noodzaak van meer bomen en dan met dat magazine vertraging oplopen vanwege een mondiaal papiertekort. Isn’t it ironic? Dat was precies wat mij overkwam bij de productie van het jubileummagazine dat we voor onze opdrachtgever FFP hebben gemaakt. In dat magazine besteedden we namelijk aandacht aan de FFP Bomenactie (doneren kan hier).

Ook bevatte het een congreskatern en dat moest natuurlijk wel ruim vóór het geplande congres bij de (potentiële) deelnemers worden bezorgd. Het telefoontje van de drukker kwam vlak voordat het magazine ter perse zou gaan en toen was er toch even paniek in de keet.
Hoe voorkom je dat je druk-opdracht niet in de soep loopt?

1. Een ruime planning
Een goede planning vormt het uitgangspunt. Stel de planning ruim op en stem die met je drukker af. Het kan geen kwaad om het papiertekort expliciet te benoemen en te vragen of daar in de planning voldoende rekening mee is gehouden. Je zou er eventueel afspraken over kunnen vastleggen. Wat als de drukker een maand van tevoren ontdekt dat hij niet voldoende papier heeft? En wat zijn de opties en consequenties als die melding een week van tevoren komt?

2. Alternatieven
Zorg dat je een plan B achter de hand hebt. Met een beetje geluk brengt dat nieuwe plan je wel tot innovatie. Visitekaartjes? Misschien kun je wel op totaal ander materiaal dan papier iets moois laten drukken. Als je dan je prospects segmenteert, kun je de prospects met de hoogste classificatie dat duurdere visitekaartje geven.
Bij magazines is er tegenwoordig een volwaardig digitaal alternatief: interactieve magazines. Met de mogelijkheid om bijvoorbeeld hyperlinks, geluid of bewegend beeld toe te voegen. Dan blijkt een probleem ineens een kans te zijn! Bekijk dit digitale magazine maar eens.

Digitale magazines zijn de afgelopen vijf jaar sterk in populariteit toegenomen. Begrijpelijk, want het ziet er mooi uit. En je kunt het lees- en klikgedrag exact registreren; daar houden marketeers van. Maar daar zit direct het probleem. Digitale magazines leggen het nog af tegen papieren magazines. Houd er dus rekening mee dat je met een digitaal magazine doorgaans een kleinere en andere doelgroep bereikt. Zie bijvoorbeeld dit onderzoek van GfK.
Als je een boek wilt publiceren en minder enthousiast wordt van een e-pub, dan zou je kunnen overwegen om je boek in te laten spreken. Luisterboeken, podcasts, hoorcolleges zijn immers erg in trek.

3. Plan C
Word je kort voor de deadline verrast met het bericht dat het papier op is en is er onvoldoende tijd voor Plan B? Bij magazine-achtige producties zou Issuu soelaas kunnen bieden. Snel en goedkoop te maken. Moet het per se in print? Bekijk dan of uitstel een mogelijkheid is. Probeer in dat geval wel zo veel mogelijk zekerheid in te bouwen en afspraken te maken over de nieuwe leverdatum. Kan de drukker garanderen dat de uitgestelde datum wél kan worden gehaald?

In mijn geval was het none of the above. De congrespartners was een fysiek magazine beloofd, voorafgaand aan het congres. Het zou te tijdrovend zijn geweest om alle partners af te gaan en nieuwe afspraken met hen te maken. Ik had een week speling, maar niet de weken waar de drukker op doelde. En dus werd het nog een andere optie: totaal ander papier.
Als je daarvoor kiest, bespreek dan met de drukker en eventueel de vormgever wat de consequenties daarvan zijn. Ander papier kan van invloed zijn op kleur en uitstraling. Vergeet ook niet dat ander papier een ander gewicht kan hebben en daardoor extra bezorgkosten met zich mee kan brengen.

De oorzaken van het papiertekort zijn divers. Onder andere de coronacrisis is er debet aan (hoe dat kan, hoor je hier). Maar ook de klimaatcrisis doet een duit in het papieren zakje. Want we kijken steeds vaker naar alternatieven voor plastic gebruiksvoorwerpen. En die alternatieven worden vaak gemaakt van – juist - papier. Op zich een goede ontwikkeling, maar het houdt wel in dat er minder papier overblijft voor onze boeken en magazines. Voorlopig zijn we dus nog niet van het papiertekort af.

Suzanne Wijers
Suzanne Wijers