Ik wil.. onze leden iets extra’s bieden een nieuw product/dienst lanceren onze naamsbekendheid vergroten

Hoe je service-abonnementen compliant maakt

Voor het Vakblad van Erkend Hypotheekadviseurs schreef Silvia Janssen een afsluitende column. Door de mismatch bij service-abonnementen bij hypotheekadviseurs te duiden, helpt zij de financieel adviseur op weg met een betere compliancy. In de column staan verschillende voorbeelden over hoe het niet moet.

Sinds het provisieverbod wint de abonnementsvorm aan populariteit. Een op de 5 hypotheeksluiters hebben een abonnement. Niet zonder risico, want de zorgafspraken zijn lang niet altijd duidelijk voor adviseur en klant.

In de column gaat Janssen in op deze onduidelijkheid. Wat mag je verwachten onder beheer? En wat is de dienstverlening als de rentevastperiode afloopt? Welke gespreksfrequentie biedt je aan, en sluit deze aan bij de individuele klantsituatie? Nogal wat abonnementen voldoen ook niet aan de richtlijnen van de AFM. In de column geeft zij een aantal voorbeelden.

Vanuit eigen onderzoek toont zij de mismatch aan tussen wat een adviseur bedoelt en een klant verwacht van doorlopende zorg. Een consument zoekt een veilig gevoel bij abonnementen, maar het risico op afbreuk op dat veilige gevoel is groot.

De volledige column van Silvia is hier te lezen. Reacties zijn welkom via silvia@oostdam-partners.nl of via Twitter, op @siljans.