Al ruim tien jaar mogen we voor de FFP de Verkiezing CFP Financieel Planner van het Jaar organiseren. Een prestigieuze titel voor de financieel planner die op het gebied van kennis, vaardigheden en klantcontact het beste scoort. En voor Oostdam & Partners een eer om in de organisatie, communicatie én jury een rol te mogen vervullen.
‘Erkend’, het kwartaalmagazine van SEH, bevat – naast nieuws en vakinhoud – artikelen waarin de doelgroep zelf aan het woord komt. Dat doen we door Erkend Financieel Adviseurs persoonlijk te interviewen. Na zo’n gesprek werkt een redacteur de tekst uit. Maar hé, dat kan een computer toch ook: gesproken tekst opnemen, transcriberen en samenvatten? Met min of meer hetzelfde resultaat?!?
Het aanhoudende tekort aan woningen en hoge huizenprijzen maken het voor starters steeds moeilijker om een eerste huis te kopen. In het kader van de lopende consumentencampagne van de SEH waren we benieuwd of starters hun woonwensen naar beneden hebben bijgesteld en hoe het staat met hun kennis.
Voor FFP-magazine Plan maakte ik onlangs een dossier over de future proof financial. Ik ging hiervoor met diverse experts in gesprek en pelde het begrip helemaal af. Een van de aspecten waar men het over eens leek, was dat je moet leren werken met AI. En dus ging ik op onderzoek uit. Een verslag van de totstandkoming van dit Dossier plús een lijstje met handige AI-tools.
Waarom zou je anno 2024 nog een fysiek naslagwerk bij meer dan 6000 adviseurs afleveren? Dat kan toch ook digitaal? Zeker, dat kan. Maar het is de overtuiging van Oostdam & Partners dat het niet verkeerd is om op een aantal momenten een tastbaar bewijs van je ‘lidmaatschap/abonnement/aansluiting’ bij je beroepsorganisatie te ontvangen, te voelen, te ruiken en te ervaren.
‘Wij willen groei realiseren via het intermediaire advieskanaal’. Met die ambitie meldde een vermogensbeheerder zich bij Oostdam & Partners. Wij maakten voor onze nieuwe opdrachtgever eerst de intermediaire markt inzichtelijk (kengetallen, doelgroepen, relevante marktontwikkelingen) om vervolgens een concreet plan van aanpak op te stellen voor 2024
De SEH College Tour is inmiddels niet meer weg te denken uit het portfolio van SEH. Het in coronatijd door Oostdam & Partners ontwikkelde concept – van op maat gemaakte online-uitzendingen – wordt door financieel/hypotheekadviseurs zeer op waarde geschat.
Drie maanden geleden lanceerden we op LevenWonen de Financiele Toekomstscan. Door slechts enkele vragen te beantwoorden konden consumenten daarmee een beeld krijgen van hun financiele situatie. In de korte tijd dat de scan online stond, is het bijna 10.000 keer ingevuld.
Ondergaande zon, Dolf Jansen en honderd gasten uit de financiële sector. Dat was de setting van de OvFD Beach BBQ. Gezamenlijk werd vooruitgeblikt op de toekomst van hypotheekadvies. Met twee vingers onder de kin en een glimlach. Want er mocht ook gelachen worden. Concept, communicatie en projectorganisatie waren in handen van O&P.
Dit jaar organiseerden we in opdracht van SEH een uitgebreid festival. Sportief, inhoudelijk en afwisselend. Met onder andere Pieter van den Hoogenband, Leontien van Moorsel, Marieke Blom, Michiel Meijer en Rob Timmermans. De locatie was uiteraard geheel in stijl.
Toen Stichting Federatie Financieel Planners (FFP) ons vroeg om voor het jaarlijkse FFP Forum een nieuw concept te bedenken, zijn we vol enthousiasme aan de slag gegaan. Het resultaat: een evenement met lezingen op het kruispunt van wetenschap en humor, workshops met interactieve werkvormen en een zaal vol tevreden gezichten.
Magazine Erkend is een bekend fenomeen onder de Erkend Financieel Adviseurs. Al bijna 25 jaar verschijnt het vakblad bij de aangesloten adviseurs van SEH. Dit jaar vonden we het tijd voor een restyle, mét aandacht voor de ecologische voetafdruk.
In november is Tom Oude Avenhuis verkozen tot Financieel Planner van het Jaar 2023. Dat gebeurde tijdens een live-uitzending vanuit het instituut Beeld & Geluid in Hilversum. Mede geregisseerd door én gepresenteerd door Oostdam & Partners en fraai in beeld gebracht door Webinars.nu.
Breng twee vakgenoten samen die elkaar niet kennen en laat hen al wandelend in gesprek gaan. Het resultaat? Een mooi artikel over twee bevlogen financieel planners. De cover zegt alles. Afgelopen week viel het magazine Plan bij ruim 3.000 Certified Financial Planners op de mat. Uitgegeven door beroepsorganisatie FFP, geproduceerd door Oostdam & Partners.
“Hoe krijgen jullie het weer voor elkaar?” en “Hebben jullie bij Oostdam & Partners soms een zesde zintuig?” Het ‘overkomt’ ons en onze klanten niet zelden: we lanceren een campagne en prompt is er een ontwikkeling gaande waardoor die campagne in no time hyperactueel wordt en dus als een tierelier gaat draaien. En dan krijg je dergelijke egostrelende vragen. Een succesvolle campagne is natuurlijk gaaf. Maar wanneer komt de vervolgstap? Wat voegt het nou echt toe?
2021 was weer een bijzonder jaar. Hoe blijf je zichtbaar en houd je verbinding met je leden als je elkaar nog steeds niet kunt ontmoeten? Dat is een uitdaging voor veel (beroeps)organisaties. Voor een aantal opdrachtgevers mochten we mooie online-producties maken. Wij presenteren je een klein boeketje- ‘quote Mathijs van Nieuwkerk’.
Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening nogal bezig. In alle discussies zitten de intermediaire belangenbehartigers weer eens ouderwets in het defensief en lijkt het vertrouwen in eigen kracht ver te zoeken. Kan dat niet anders?
In 2021 viert FFP 25 jaar gecertificeerde financiële planning in Nederland. Tegen die achtergrond zijn we op bezoek gegaan bij zes dragers van de eretitel ‘Financieel Planner van het Jaar’. Zes bijzondere video-portretten zijn daar het fraaie resultaat van.
3 tips in tijden van papiercrisis
En toen ging de telefoon. Onze drukker, met de mededeling dat er geen papier was. Kon nog wel een paar weken duren. Maar die paar weken hadden we niet. Het magazine moest immers ruim vóór het congres bij de leden op de mat vallen. Konden ze niet bij een andere leverancier papier bestellen? En daar zat nou net de crux. Het papier was gewoon op. Wereldwijd tekort. Maar wat doe je als je niet kunt wachten?
Over anderhalve maand treedt naar alle waarschijnlijkheid het vrouwenquotum in werking. Ik heb dat altijd een ongemakkelijk onderwerp gevonden. Ik zag altijd graag een wereld waarin alle groepen van de samenleving, dus ook vrouwen, goed vertegenwoordigd zijn. Maar een wettelijke verankering, dát ging me te ver. Totdat ik onlangs weer even aan de ‘oude wereld’ mocht ruiken. De oude financiële wereld, welteverstaan. Is vrijblijvendheid voor deze sector wel voldoende?
Een beetje intermediairbedrijf in de financiële dienstverlening is in staat marges te realiseren van 10% tot wel 25%. Dat zijn percentages waar grote beleggers warm van worden. Dit verklaart waarom private-equityfondsen zo actief zijn in de Nederlandse markt. Vrijwel elke dag vindt er wel een bedrijfsovername plaats.
Als mensen nadenken over hun financiën, is dat vaak gekoppeld aan een dure aankoop. Over werkloos of ziek worden denkt amper iemand na, laat staan over een eventuele scheiding. Een uitdaging voor de Erkend Financieel Adviseur dus, om zulke thema’s bij klanten tussen de oren te krijgen. Daar helpen we ze een handje bij. Met de Financiële StruisvogelScan.
September 2005: er was nog geen iPhone, geen Twitter, geen Whatsapp en Facebook heette nog The Facebook. September 2021: soms zou je willen dat er geen …. Juist ja. In een tijdspanne van 16 jaar is de wereld onherkenbaar veranderd. En is het voor iedereen aanpoten om de ontwikkelingen bij te benen.
Over 8 jaar moet er maar liefst 10% meer bos in ons land zijn. Hoe kunnen we daaraan bijdragen? En hoe zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk mensen meedoen? Voor onze opdrachtgever FFP hebben we een campagne bedacht om hun 25e verjaardag te vieren: de FFP Bomenactie. Een crowdfundcampagne die we samen met Staatsbosbeheer uitvoeren. Doe ook mee en doneer!
Voor de tweede maal vindt publicatie plaats van de top 100 belangrijkste spelers in de financiële adviessector. Het overzicht is samengesteld door het Ratinginstituut Financiële Dienstverlening (RiFD), in samenwerking met Oostdam & Partners.
In het jaar 2020 leken wetmatigheden niet meer te gelden. Ondanks de crisis vonden er bijzonder veel hypotheektransacties plaats. Consumenten hadden een grote behoefte aan informatie over leef- en woongerelateerde thema’s. Door daar slim op in te spelen bereikten we een mooie mijlpaal met de website LevenWonen.nl: één miljoen bezoekers in nog geen twee jaar tijd.
Vol aan. Zo startte voor O&P het jaar 2021. Met diverse advies- en conceptontwikkelingstrajecten. Met het maken van een fysiek magazine. En met de productie van een online, interactief magazine. Ons eigen magazine welteverstaan, waarin we terugblikken op communicatie in de financiële sector in 2020.
Oostdam & Partners werkt sinds 2019 samen met het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners. RIFD beschikt over een schat aan data over de adviesmarkt. Oostdam & Partners biedt ondersteuning bij de duiding en communicatie ervan. Het jongste product van die samenwerking is een primeur in de financiële dienstverlening: kwaliteitsratings per kantoor.
Hoe steek je als keurmerk boven het online maaiveld uit? Hoe bied je toch die kennis aan je leden in een tijd waarin professionals overspoeld lijken te worden door webinars? Voor onze opdrachtgever RFEA, het register voor financiële echtscheidingsadviseurs, ontwikkelden we een concept dat smaakt naar meer: een live tv-uitzending voor een afgebakende doelgroep.
SEH houdt dit najaar de SEH KennisWeken: een reeks uitzendingen over onderwerpen die hypotheekadviseurs dagelijks in hun praktijk tegenkomen. De sessies werden met een professionele cameraploeg opgenomen in het Singer-theater in Laren. Met Oostdam & Partners als conceptontwikkelaar, regisseur en uitvoerder.
Samen met een cameraploeg trok O&P-adviseur Henri Drost onlangs naar de tijdelijk hoofdzetel van De Nederlandsche Bank aan het Amstelplein in Amsterdam. Daar had hij een vraaggesprek met DNB-president Klaas Knot. Het video-interview is onderdeel van een digitaal magazine.
Elke maand vinden er zo’n twintig overnames plaats van kantoren die zijn gespecialiseerd in financieel advies. In 2019 was met overnames en participaties in de intermediaire adviesmarkt aan waarde bijna € 665 miljoen gemoeid. Private-equityfondsen én verzekeraars spelen hierin een hoofdrol.
De schaalvergroting in de adviesmarkt zet door. Het aantal kantoren dat zich bezighoudt met advies en bemiddeling in financiële producten, zoals verzekeringen en hypotheken, neemt nog steeds af. Tegelijkertijd is het aantal banen in de intermediaire adviesmarkt vorig jaar met 550 gestegen tot meer dan 29.000. Groei is er vooral bij de grote kantoren.
De Nederlandse Orde van Pensioendeskundigen (NOPD) en het Register Pensioenadviseurs (RPA) keken al jaren naar mogelijkheden om hun krachten te bundelen. In het najaar van 2018 werd aan Oostdam & Partners gevraagd om daarover een advies uit te brengen.
De zich snel doorontwikkelende technologie zal veel impact hebben op het werk van de mens. Er bestaan talloze lijstjes met beroepen die zullen verdwijnen door de opmars van de robot. Maar gelukkig, er komt veel moois voor terug. Zo is ons ministerie van Financiën al druk doende om nieuwe beroepen uit te vinden.
De conclusie van de door VVP georganiseerde Dag van het Topadvies is dat compliance niet stimuleert tot betere klantzorg maar het vooral in de weg zit. Dat kan en moet anders, vindt compliance-adviseur Silvia Janssen, op 21 juni spreker en debatdeelnemer op de ‘topadviesdag’.
Het secretariaat van de NVIA, de Nederlandse Vereniging van Inkomensadviseurs, ligt per 1 februari 2017 in handen van bureau Oostdam & Partners uit Nijmegen. Het betreft de secretariële werkzaamheden van zowel de Stichting Certificering NVIA als van de vereniging.
Voor RFEA, de beroepsorganisatie van financieel echtscheidingsadviseurs, heeft Oostdam & Partners als onderdeel van de nieuwe communicatiestrategie, een volledige nieuwe website ontwikkeld in samenwerking met internetbedrijf Essenso.
Vrieling Adviesgroep is een grote financiële dienstverlener in het oosten van ons land. Vanuit Hardenberg en Dedemsvaart zijn meer dan honderd medewerkers actief voor de onderneming. De directie stelt om de vijf jaar een nieuw beleidsplan vast voor het familiebedrijf.
Bijna een kwart van de financiële dienstverleners heeft, twee jaar na de wettelijke verplichtstelling, nog geen dienstverleningsdocument (DVD) beschikbaar op de eigen website. Dat is één van de uitkomsten van het derde onderzoek van Oostdam & Partners naar het gebruik van het DVD in de praktijk.
In gezamenlijkheid kom je tot betere resultaten. Dat stelt adviseur Ton van Hooft in de rubriek 4Klank van vakblad VVP. Hij is een warm pleitbezorger van meer samenwerking binnen de intermediaire branche. Als expliciet voorbeeld noemt Van Hooft de Raadsessies van Oostdam & Partners.
Voor het Vakblad van Erkend Hypotheekadviseurs schreef Silvia Janssen een afsluitende column. Door de mismatch bij service-abonnementen bij hypotheekadviseurs te duiden, helpt zij de financieel adviseur op weg met een betere compliancy. In de column staan verschillende voorbeelden over hoe het niet moet.
Bij financiële dienstverleners bestaat op dit moment zo’n 10% van de inkomsten uit abonnementsgelden. De komende vijf jaar zal dit omzetaandeel toenemen tot een derde. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Oostdam & Partners.